Redoviti studij - Studijski program - Silab - Temeljna nastavna umijeća
- Detalji
 - Objavljeno Utorak, 30 Rujan 2014 07:37
 
.
Redoviti studij - Studijski program - Silab - Sociologija obrazovanja
- Detalji
 - Objavljeno Utorak, 30 Rujan 2014 07:37
 
ECTS-bodovi: 4
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar 
Status kolegija: unutarnja izbornost 
Oblici nastave s brojem sati semestralno: 30 /0 /0 
Uvjeti za upis kolegija: nema uvjeta 
Način provjere znanja:Na dva načina: putem kolokvija i odjednom kao cjelovit ispit. Tijekom 
semestra studenti/ce će imati dva kolokvija te u slučaju da pokažu zadovoljavajuće znanje i 
poznavanje gradiva na oba kolokvija, navedeno će se evaluirati kao položen ispit. Polaganje u 
varijanti kao cjelovit ispit je moguće tek nakon odslušanih predavanja, a ispit se sastoji iz pismenog 
i usmenog dijela. Tek nakon uspješno položenog pismenog dijela moguće je pristupiti usmenom 
dijelu ispita.
Okvirni sadržaj kolegija:Osnovni pojmovi sociologije obrazovanja; povijesni i kulturološki 
pregled obrazovanja; socijalni uvjeti obrazovanja; sociološke perspektive i uloga obrazovanja; 
subkultura mladih i obrazovanje; socijalni i organizacijski aspekti školskog okruženja; socijalni 
aspekti odnosa između školskog sustava, ishoda obrazovanja, kompetencija i svijeta rada; refleksija 
školstva na stratifikacijski sustav; odnos između rodne i etničke pripadnosti i obrazovnog 
postignuća; koncepcije i trendovi u obrazovanju; obrazovanje i nezaposleni. 
Cilj kolegija (očekivane kompetencije): Kroz teorijske perspektive i empirijske studije upoznati 
polaznike kolegija s temama i problemima koji se odnose na obrazovanje i funkcioniranje školskih 
sustava unutar različitih socijalnih okruženja. Povezujući obilježja suvremenog društva i kulture s 
obrazovanjem, studenti stječu temeljno razumijevanje mnogih ključnih socijalnih procesa i 
fenomena u području školovanja. Analizirajući socijalne uvjete obrazovanja, refleksiju školstva na 
stratifikacijski sustav, socijalni ustroj obrazovnih institucija te različite koncepcije i trendove u 
obrazovanju, studenti će lakše uočiti moguće probleme u procesu obrazovanje te jasnije sagledati 
socijalne posljedice nastavničkog rada a što u konačnici pridonosi njihovoj većoj kompetentnosti za 
nastavničku ulogu. 
Obvezna literatura: 
Haralambos, H. (2002); Sociologija: teme i perspektive; Zagreb: Golden Marketing, str. 774-882. 
Bejaković, P. (2008); Uloga obrazovnog sustava u postizanju zapošljivosti i konkurentnost 
radne snage u Hrvatskoj; u zborniku: Pilić, Š.; Obrazovanje u kontekstu tranzicije, BSV, Split, 
str. 207-232 
Lesourne, J. (1993); Obrazovanje i društvo: izazovi 2000. godine, Educa, Zagreb, str. 79-104. 
Izborna literatura: 
V. Vujčić, (1990); Obrazovne šanse, Školske novine, Zagreb, Pastuović, N. (1999); Sociologija cjeloživotnog obrazovanja i odgoja. U: Edukologija: 
Integrativna znanost o sustavu cjeloživotnog obrazovanja i odgoja. Zagreb: Znamen. 
Str: 316-417. 
Cifrić, I. (1990); Ogledi iz sociologije obrazovanja. Zagreb: Školske novine. 
Flere, S. (ur.) (1986); Proturječja suvremenog obrazovanja. Ogledi iz sociologije 
obrazovanja. Zagreb: RZ RKSSO. 
Tjedni raspored rada:
1. termin: UVOD U KOLEGIJ - upoznavanje studenata s obvezama i organizacijom kolegija; 
prikaz tema; razgraničenje diskursa sociologije obrazovanja spram drugih područja; pojašnjenje 
osnovnih pojmova; povijesni i kulturološki pregled obrazovanja. 
2. termin: TEORIJSKE PERSPEKTIVE OBRAZOVANJA I dio - sociološki klasici o obrazovanju; 
funkcionalistička perspektiva i uloga obrazovanja; 
3. termin: TEORIJSKE PERSPEKTIVE OBRAZOVANJA II dio - liberalne, socijaldemokratske 
perspektive obrazovanja i konfliktna perspektiva obrazovanja;. 
4. termin: TEORIJSKE PERSPEKTIVE OBRAZOVANJA III dio - interakcionističko polazište i 
obrazovanje, nova desnica i obrazovanje; postmodernistički pristup obrazovanju 
5. termin: SOCIJALNI I ORGANIZACIJSKI ASPEKTI ŠKOLSKOG SUSTAVA – interakcija i 
grupna dinamika; socijalne mreže; aspekti komunikacije; osobni i socijalni identitet; interakcije u 
školskom okruženju, organizacijski aspekti obrazovanja 
6. termin: MLADENAČKE SUBGRUPE I OBRAZOVANJE – matična kultura, subkultura i 
kontrakultura; obilježja pojedinih subkultura mladih; mladenačke vrijednosti i obrazovanje; 
socijalni identitet; 
7. termin: KLASNA PRIPADNOST I OBRAZOVNO POSTIGNUĆE – školovanje i socijalna 
struktura; socijalna stratifikacija i mobilnost; teorija socijalnog zatvaranja; jednakost obrazovnih 
šansi; klasa i obrazovno postignuće; elite i obrazovni uspjeh;, teorijska objašnjenja obrazovne 
nejednakosti. 
8. termin: RODNA I ETNIČKA PRIPADNOST I OBRAZOVNO POSTIGNUĆE – statistike o 
rodu i obrazovnim postignućima; teorijska objašnjenja rodne nejednakosti; empirijske studije; 
etnička pripadnost i obrazovna postignuća; rasna diskriminacija i obrazovanje; 
9. termin: ROMI I OBRAZOVNO POSTIGNUĆE I INTEGRACIJA - case study: obrazovanje 
Roma, integracija Roma u obrazovnom sustavu 
10. termin: OBRAZOVNI SUSTAV I GLOBALIZACIJA – struktura obrazovanja; komparacija 
obrazovnih sustava; struktura institucija; masovno obrazovanje; reforme obrazovanja; moć i 
obrazovanje; demografija obrazovanja; globalizacija;; obrazovanje i društveni razvoj. 
11. termin: ZAPOŠLJAVANJE, NEZAPOSLENI I OBRAZOVANJE – obrazovni uspjeh, 
zanimanje i zapošljavanje; diskriminacija pri zapošljavanju; nezaposlenost; nezaposleni i problemi 
obrazovanja. 12. termin: TRŽIŠTE RADA I OBRAZOVNI ISHODI - tehnološke promjene i obrazovanje, 
obrazovni ishodi i kompetencije, kredencijalizam, efikasnost obrazovanja, gospodarstvo i obrazovni 
sustav 
13. termin: OBRAZOVNI KURIKULUM, IDELOGIJA I DRUŠTVENE VRIJEDNOSTI – 
osnovni pojmovi i koncepti kurikuluma; obrazovanje i ideologija; vrijednosti i obrazovanje. 
14. termin: ALTERNATIVNO OBRAZOVANJE – radikalna pedagogija; noviji trendovi i ideje 
obrazovanja; permanentno obrazovanje. 
15. termin: ZAVRŠNO PREDAVANJE – pregled obrađenog gradiva, studentska evaluacija 
kolegija; podjela potpisa studentima.
Redoviti studij - Studijski program - Silab - Razvojna psihologija
- Detalji
 - Objavljeno Utorak, 30 Rujan 2014 07:36
 
.
Redoviti studij - Studijski program - Silab - Rad s nadarenim učenicima
- Detalji
 - Objavljeno Utorak, 30 Rujan 2014 07:36
 
ECTS bodovi: 4 
Jezik: hrvatski 
Trajanje: 1 semestar 
Status (obavezni/izborni): izborni 
Oblici nastave s brojem sati semestralno: predavanja (2 sata tjedno, 30 sati ukupno) 
Uvjeti za upis kolegija: položen kolegij Psihologija odgoja i obrazovanja 
Način provjere znanja: pismeni, 
Cilj kolegija (očekivane kompetencije): 
Studenti će moći opisati teorije darovitosti i karakteristike darovitih učenika. Znat će navesti 
načine identifikacije darovitih i ulogu učitelja/nastavnika u toj proceduri. Studenti će znati 
usporediti različite oblike rada s darovitima i izraditi program rada s darovitima. 
Okvirni sadržaj predmeta: 
Teorije darovitosti, karakteristike darovite djece (kognitivne i socio-emocionalne). 
Identifikacija darovitih (proces identifikacije, mjerenje i procjenjivanje darovitosti). Rad s 
darovitima unutar školskog sustava (akceleracija i obogaćenje programa). Rad učitelja s 
darovitom djecom, izrada programa rada s darovitima. 
Obveze studenata: prisustvovanje nastavi i izrada seminara na odabranu temu iz područja 
darovitosti (seminar se može raditi individualno ili u grupama do 3 člana). 
Raspored rada: 
1.tjedan: Mitovi o darovitima i povijesni pregled 
2.tjedan: Teorije u području nadarenih i definicije nadarenosti 
3.tjedan: Kognitivne karakteristike nadarenih 
4.tjedan: Socio-emocionalne karakteristike nadarenih 
5.tjedan: Kreativnost kao sastavnica darovitosti 
6.tjedan: Identifikacija nadarenih 
7.tjedan: Mjerenje i procjenjivanje darovitosti 
8.tjedan: Uloga učitelja u postupcima procjenjivanja darovitosti 
9.tjedan: Posljedice identifikacije darovitih 
10.tjedan: Rad s nadarenima 
11.tjedan: Akceleracija 
12.tjedan: Obogaćivanje sadržaja 13.tjedan: Organizacija programa za darovite 
14.tjedan: Rad u timu za darovite, uloge članova tima. Evaluacija kolegija. 
15.tjedan: Predrok 
Obvezna literatura: 
Čudina-Obradović, M. (1991.). Nadarenost: razumijevanje, prepoznavanje, razvijanje. 
Školska knjiga, Zagreb. 
Vlahović-Štetić,V.(Ur.) (2008.): Daroviti učenici: teorijski pristup i primjena u školi, Institut 
za društvena istraživanja u Zagrebu 
Dopunska literatura: 
Koren, I. (1989.). Kako prepoznati i identificirati nadarenog učenika. Školske novine, Zagreb
Redoviti studij - Studijski program - Silab - Proizvodnja govora
- Detalji
 - Objavljeno Utorak, 30 Rujan 2014 07:35
 
Nositelj: doc. dr. sc. Liker Marko 
Tema 1 
Seminar 
Modeli govorne proizvodnje 1 
Studenti se upoznaju sa sadržajem i načinom rada i obavezama u kolegij.. Proizvodnja govora 
se definira kao hijerahijski proces (misaona, jezična i govorna razina). Detaljno se objašnjava 
model proizvodnje govora Borden i Harris. 
Vježbe 
Uvodno upoznavanje sa sadržajem vježbi i metodama postizanja zadanih ciljeva. 
 
Tema 2 
Seminar 
Modeli proizvodnje govora 2 
Prikazuju se modeli koji uključuju povratne sprege kontrole proizvodnje govora (Fairbanks, 
Levelt). Proces proizvodnje govora uspoređuju se s modelom komunikacijskog lanca. 
Definiraju se govorne sastavnice i govorni motorički program. 
Vježbe 
Vježbanje oponašanja globalnih govornih formi prema snimljenom uzoru. 
Tema 3 
Seminar 
Upravljačka razina govorne proizvodnje 
Studenti se upoznaju s osnovnim podacima o razvoju, građi i organizaciji živčanog sustava 
vezanim za proizvodnju govora. Prikazuju se osnovni modeli funkcioniranja središnjeg 
živčanog sustava (lokalistički, holistički, hijerahijski, modularni, konekcionistički). 
Vježbe 
Vježbanje oponašanja globalnih govornih formi (ritam i intonacija) uz postupno skraćenje 
tihih stanki između stimulusa. 
Tema 4 
Seminar 
Dominantnost moždanih hemisfera 
Promatraju se razlike u dominantnosti moždanih hemisfera za pojedine funkcije i osobito 
uloga hemisfera u procesiranju govora. Prikazuju se osnovne metode kojima se dokazuje 
dominantnost hemisfera za govor u istraživanjima zdravog i oštećenog mozga 
Vježbe 
Vježbanje prepoznavanja osnovnih oblika rečenične prozodije (granični signali i intonacijske 
jezgre). 
Tema 5 
Seminar 
Respiracijska razina govorne proizvodnje 1 
Objašnjavaju se energetski principi proizvodnje zvuka u govoru i načini iniciranja zračne 
struje Posebno se razrađuje anatomija i fiziologija disanja općenito i govornog disanja 
posebno. Vježbe 
Vježbanje prepoznavanja osnovnih oblika rečenične prozodije (granični signali i intonacijske 
jezgre). 
Tema 6 
Seminar 
Respiracijska razina govorne proizvodnje 2 
Predstavljaju se vremenske i količinske karakteristike različitih oblika disanja. Uspoređuje se 
mirno, govorno i pjevačko disanje. 
Vježbe 
Uvod u prozodiju riječi: upoznavanje s akcenatskim sustavom hrvatskog standradnog jezika i 
uvod u tehnike slušanja i izvođenja prozodije riječi. 
Tema 7 
Seminar 
Fonacija 1 
Studenti se upoznaju s osnovnom anatomijom i fiziologijom fonacijske razine. Oblici 
međuglasničkog prolaza. Utjecaj načina treperenja glasiljki na spektar glasa. 
Vježbe 
Vježbanje prozodije riječi s obzirom na mjesto i tip naglaska. 
Tema 8 
Seminar 
Fonacija 2 
Prikazju se osnovne teorije vibriranja glasiljki (mehanička, mioelastična, neurokronaksička, 
aerodinamička, biofizička). Studenti se upoznaju s frekvencijskim i intenzitetskim 
karakteristikama razaličitih vrsta glasova u govoru i pjevanju (visina osnovnog tona, raspon i 
sl). 
Vježbe 
Vježbanje prozodije riječi s obzirom na mjesto i tip naglaska. 
Tema 9 
Seminar 
Fonacija 3. 
Studenti se upoznaju s pitanjima patološkog glasa.Upoznaju ezofagealni, traheoezofagealni 
glas i glas s elektroakustičkom protezom. Također se upoznaju s komunikacijskim i drugim 
problemima s kojima se susreću pacijenti nakon laringektomije. 
Vježbe 
Vježbanje prozodije riječi s obzirom na mjesto i tip naglaska. 
Tema 10 
Seminar 
Izgovor 1 - Izgovorni organi 
Objašnjava se odnos respiracijske, fonacijske i izgovorne razine proizvodnje govora i njihova 
koordinacija i usklađenost. Studenti se upoznaju s građom i funkcionalnim karakteristikama 
dijelova izgovornog prolaza iznad grkljana. 
Vježbe 
Slušno prepoznavanje standardnog naglašavanja i razlikovanje od nestandardnih. Tema 11 
Seminar 
Izgovor 2 - Opis načina proizvodnje hrvatskih glasnika 
Glasnici se opisuju sa stajališta načina izgovora, temeljnog i dodatnog izgovornog mjesta i 
zvučnosti. 
Vježbe 
Vježbanje izoštravanja izgovora u užem smislu i opće izgovorne spretnosti. 
Tema 12 
Seminar 
Izgovor 3 - Opis načina proizvodnje hrvatskih glasnika 
Glasnici se opisuju prema drugim artikulacijskim kriterijima: nacrtnom obliku, zakrivljenosti 
prolaza, zvonkosti, napetosti, otvoru i obujmu i karakteristikama pokreta. 
Vježbe 
Vježbanje izoštravanja izgovora u užem smislu i opće izgovorne spretnosti. 
Tema 13 
Seminar 
Izgovor 4 – Realizacija fonema 
Određuju se načini realizacije fonema. Opisuju se razlike između glasovnih adaptacija i 
asimilacija. Definira se fonemska inačica (alofon). Klasificiraju se alofoni: kombinarorni, 
idiomatske, patološke i stilističke te se opisuju alofoni u hrvatskom govoru. 
Vježbe 
Vježbanje govorne fluentnosti (uz kontroliranje prethodno uvježbavanih razina govora). 
Tema 14 
Seminar 
Slog 
Objašnjava se priroda sloga . Opisuju se slogovne stepenice, slogovni zamah, karakteristike 
glasnika s obzirom na poziciju u slogu. Objašnavaju se neke fonetske promjene uvjetovane 
pozicijom glasnika u slogu. 
Vježbe 
Vježbanje govorne fluentnosti (uz kontroliranje prethodno uvježbavanih razina govora). 
Tema 15 
Seminar 
Izgovor u spontanom govoru 
Opisuju se različiti stupnjevi spontanosit govora i njihov utjecaj na izgovor/dikciju. Također 
se uspoređuju različiti govornici s obzirom na način izgovora u spontanom govoru. 
Vježbe 
Zaključak vježbi i rezultati rada.
Više članaka ...
- Redoviti studij - Studijski program - Silab - Primjena računala u nastavi jezika
 - Redoviti studij - Studijski program - Silab - Modeli obrazovanja učitelja
 - Redoviti studij - Studijski program - Silab - Inteligencija
 - Redoviti studij - Studijski program - Silab - Informacijske tehnologije u obrazovanju