Redoviti studij - Studijski program - Silab - Govorništvo za nastavnike

NOSITELJ: dr. sc. Gordana Varošanec-Škarić
IZVODITELJI: Ines Carović, asistentica
JEZIK: hrvatski
STATUS: izborni
OBLIK NASTAVE: 1 S, 1 V
ECTS: 4


UVJETI: upisan diplomski studij - nastavničko usmjerenje


Cilj kolegija: Pripremiti buduće nastavnike za sve izazove njihovog zanimanja koje je
izrazito govorno. Studenti će tijekom seminara i vježbi dobiti potrebna znanja i upute za
uspješnije govorno djelovanje u sklopu svoje profesije. Nastavnici fonetičari će im,
između ostaloga, pomoći da osvijeste izgovorna odstupanja od standarda ili izgovorne
mane kao i ukazati na važnost zdravoga i ugodnog glasa. Posebna pozornost posvetit će
se monološkim i dijaloškim govornim vrstama potrebnim za nastavničko zanimanje.
Uvježbavat će se govori u instruktivnoj strategiji, slušanje i procjena tih govornih
nastupa, sastavljanje i izvođenje svečanih prihodnih govora, organiziranje, vođenje i
sudjelovanje na sastanku.
Sadržaj kolegija: Opis obilježja monoloških i dijaloških govorničkih vrsta (predavanja,
referati, prigodni govori, debata, razgovori, grupno govorno rješavanje problema).
Govorničke strategije. Organiziranje govora prema klasičnim kanonima. Govornička
argumentacija. Vještina pažljivoga i kritičkog slušanja. Izražajnost u izvedbi. Postizanje
govorne glatkoće. Umješna uporaba sugovornih znakova. Vještina govorenja uz pomoć
bilježaka, folija i drugih medija koji se koriste u nastavi, tj. odnos pripremljenoga teksta i
govorne izvedbe. Usvajanje pravila slušačkoga i govornog bontona. Razvijanje općih i
specifičnih kompetencija. Studentske obaveze: redovito pohađanje nastave te izvršavanje obaveza: održati govornu
improvizaciju, dva govora monološke forme, pripremiti se i sudjelovati u dvije dijaloške
govorničke forme, napisati analizu govorničke forme po izboru, kritički sudjelovati u
ocjenjivanju izvedbe kolega. Za dobivanje potpisa i pozitivne ocjene studenti su dužni
održati barem jedan govor monološke forme, jedan govor dijaloške vrste te govornu
improvizaciju.
Ispit: ocjenu iz kolegija studenti dobivaju na temelju izvršavanja obaveza i aktivnosti na
seminarima i vježbama i to prema sljedećoj skali;
o dolasci na seminare i vježbe donose maksimalno 10% ocjene (5% seminar i 5% vježbe)
o kolokvij – 40% ocjene (20% 1. kolokvij, 20% 2. kolokvij)
o govorna improvizacija – 5%
o monološka govornička forma – 15%
o svečani prigodni govor – tekst i izvedba – 10%
o dijaloška govornička forma – 10%
o ocjene govornih izvedbi na vježbama – 10%
Raspored rada
1. tjedan
Seminar: Definiranje te utvrđivanje karakteristika javnoga govora i njegovog odnosa s
privatnim. Definira se retorika i objašnjavaju se različite govorničke vrste (monološke i
dijaloške). Ukazuje se na važnosti učenja govorništva i stjecanja govorničkih vještina.
Vježbe: Predstavljanje i upoznavanje studenata – osvještavanje razlike između javnog i
privatnog govorenja. Podjela tema seminarskih radova te upoznavanje studenata s
obavezama tijekom kolegija.
2. tjedan
Seminar: Kompozicija govora - retorička shema: osnova dobrog govora Početno
dizajniranje govora: određivanje središnje misli i cilja govora. Vježbe: Gledanje snimaka govora i upoznavanje s upitnikom za procjenu govorne
izvedbe. Utvrđivanje kriterija za ocjenjivanje. Praćenje kompozicije govora i
osvještavanje pojedinih dijelova kompozicije.
3. tjedan
Seminar: Upućivanje na elemente analize glasa i izgovora. Vježbe za glas i izgovor.
Vježbe: Improvizacija. Snimanje govornih nastupa.
4. tjedan
Seminar: Početno dizajniranje govora 2 – strategije. Upoznavanje s različitim
strategijama govora i utvrđivanje karakteristika svake od njih. Primjeri za svaku strategiju
Vježbe: Govorna izvedba 1. Održavanje studentskih seminara prema prethodno
dogovorenim temama (dva seminarska izlaganja i dvije analize izlaganja), komentiranje
seminarskih uz osvrt na obrazac za procjenu izvedbe.

5. tjedan
Seminar: Upoznavanje s elementima profila publike i prilagodbe govora te izbora
strategije prema utvrđenom profilu publike.
Vježbe: Govorna izvedba 2. Održavanje studentskih seminara prema prethodno
dogovorenim temama, komentiranje seminarskih. Obrazlaganje i komentiranje govornih
statusa.
6. tjedan
Seminar: Upoznavanje s osnovama argumentacije u govoru s posebnim naglaskom na
definiciju pojmova. Studenti se upoznaju s dijelovima definicije i različitim vrstama
definicije.
Vježbe: Govorna izvedba 3. Održavanje studentskih seminara prema prethodno
dogovorenim temama, komentiranje seminarskih. Obrazlaganje i komentiranje govornih
statusa. Uvježbavanje definiranja pojmova. 7. tjedan
Seminar: Studenti osvještavaju važnost logike u govoru. Slušaju primjere logičnog i
nelogičnog govora i bilježe informacije. Logičke veze: indukcija, dedukcija, analogija,
znakovi i uzročno posljedične veze.
Vježbe: Govorna izvedba 4. Održavanje studentskih seminara prema prethodno
dogovorenim temama, komentiranje seminarskih. Obrazlaganje i komentiranje govornih
statusa.
8. tjedan
Seminar: Faze pripreme govora.
Vježbe: Govorna izvedba 5. Održavanje studentskih seminara prema prethodno
dogovorenim temama, komentiranje seminarskih. Obrazlaganje i komentiranje govornih
statusa.
9. tjedan
Seminar: Studenti se upoznaju s elementima kritičkog slušanja govora, s osnovama
govornoga i slušačkoga bontona.
Vježbe: Govorna izvedba 6. Održavanje studentskih seminara prema prethodno
dogovorenim temama, komentiranje seminarskih. Obrazlaganje i komentiranje govornih
statusa.
10. tjedan
Seminar: Studenti se upoznaju s osnovama sugovorne komunikacije. Upoznaju se s
vrstama neverbalnih znakova i njihovim tumačenjem, posebno s proksemičkim
znakovima.
Vježbe: Govorna izvedba 7. Održavanje studentskih seminara prema prethodno
dogovorenim temama, komentiranje seminarskih. Obrazlaganje i komentiranje govornih
statusa. 11. tjedan
Seminar: Studenti se upoznaju s različitim vrstama prigodnih govora (zdravice, govori
zahvale prilikom dodjele nagrada, pozdravni govori…). Uče što dobar prigodni govor
mora, a što ne smije imati.
Vježbe: Bilješke i mediji. Studenti se upoznaju s tehnikama vođenja bilježaka te
primjenom medija. Upućuje ih se na prikladno korištenje medija imajući na umu količinu
informacija u poruci koju prenose. Daju se praktični savjeti za izradu prezentacija.
12. tjedan
Seminar: Upoznavanje s dijaloškim govorničkim vrstama – debata. Studenti se upoznaju
s elementima i dijelovima debate, ulogama u debati te različitim vrstama debatiranja.
Studenti osmišljavaju teze debata koje bi primijenili u nastavi.
Vježbe: studenti se okušavaju u izvođenju prigodnih govora
13. tjedan
Seminar: Upoznavanje s dijaloškim govorničkim vrstama – sastanak. Studenti se
upoznaju s različitim vrstama sastanka i pravilima vođenja sastanka. Uče se kako
pripremiti i voditi sastanak da bi on bio što učinkovitiji. Na satu se improvizira sastanak
(sastanak razrednika u izvanrednoj situaciji i sl.)
Vježbe: studenti se uvježbavaju u debatiranju. Očekuje se da na vježbe dođu s
pripremljenom argumentacijom
14. tjedan
Seminar: Studenti se upoznaju s karakteristikama dobroga govornoga stila te se
upozoravaju na najčešće jezične i govorne pogreške koje se javljaju u javnome govoru.
Također se upoznaju s karakteristikama govorne elegancije. Uče modalne izraze i važnost
njihove primjene u govoru.
Vježbe: studenti se okušavaju u sudjelovanju na sastanku. 15. tjedan
Seminar: kolokvij
Vježbe: evaluacija nastavnika i predmeta
Popis obvezne literature:
Škarić, I. (2000) Temeljci suvremenoga govorništva, Zagreb, Školska knjiga
Petrović, G. (1988) Logika, Školska knjiga, Zagreb
Neill, S. (1994). Neverbalna komunikacija u razredu. Zagreb: Educa.
Popis dopunske literature:
Literatura iz koje preporučujemo da se rade referati i ona literatura koju koristimo za
pripremu nastave.
Aristotel (1989) Retorika, Zagreb, Naprijed
Gračanin, Đ. (1968) Temelji govorništva, Nadbiskupski duhovni stol
Kvintilijan M.F. (1985) Obrazovanje govornika, Sarajevo, Veselin Masleša
Nelson, Paul E.; Peason, Judy, C. (1996) Confidence in Public Speaking. Sixth Edition.
Times Mirror Higher Education Group, Inc., Boston
Osborn, Michael; Osborn, Suzanne (1997) Public Speaking. Third Edition. Houghton
Mifflin Company, Boston-New York
Pease, A. (1991) Govor tijela, Založba Mladinska knjiga, Ljubljana-Zagreb
Schopenhauer, A. (1985) Eristička dijalektika, Bratstvo-Jedinstvo, Novi Sad
Škarić, I.; Ivas, I. (ur.) Razgovori o retorici.
Weston, A. (1992.) A Rulebook of Arguments (second edition), Hackett Publishing
Company, Indianapolis/Cambridge
Zadro, I. (ur.) (1999) Glasoviti govori, Zagreb, Naklada Zadro

.